Pociąg pasażerski stanowi skład eksploatacyjny, który dostępny jest dla pasażerów. W jego składzie znajdujemy tylko i wyłącznie wagony, które mają na celu przewozić pasażerów, ale i rzeczy, w tym na przykład przesyłki bagażowe. Systemowa organizacja przewozów pasażerskich wyodrębnia systematykę kolejowych przewozów pasażerskich i dzieli je w tym wypadku na cztery podsystemy. Wyróżnia się zatem podsystem międzyaglomeracyjny, czyli tak zwany kwalifikowany. Jest to określenie dawniej używane na przewozy wykonywane w Polsce w połączeniach międzywojewódzkich pociągami krajowymi oraz pociągami międzynarodowymi. Obowiązywała tutaj rezerwacja miejsc. Kolejny podsystem to międzyregionalny, następnie aglomeracyjny oraz regionalny. Ten ostatni dotyczy przewozów pasażerskich, które odbywają się na małe oraz średnie odległości. Charakterystyczne są tutaj częste przystanki i postoje. Do tego możliwe jest skomunikowanie z pociągami dalekobieżnymi na stacjach węzłowych. Pośród kolejowych połączeń regionalnych wyróżnia się pociągi przyspieszone, podmiejskie pociągi osobowe, pociągi kolei miejskich oraz pociągi kolei dojazdowych.
Losowe artykuły:
Niemieckie marki samochodowe
Firm produkujących samochody mamy bardzo dużo obecnie na świecie. Każda marka pochodzi z jakiegoś kraju. Za każdym krajem idą jakieś tradycje z nim związane, które przypadają niektórym osobom do gustu, a niektórym nie. Wiele krajów także czymś się szczyci i z czegoś są znane pod względem motoryzacji. Dla przykładu...
Motocykl crossowy 125
Dwukołowce podbijają świat!
Motoryzacja to hobby coraz popularniejsze wśród Polaków, w szczególności wśród młodych. Coraz więcej osób kupuje samochody, a także motocykle, nie tylko w celach praktycznych. Zakup samochodu, czy motoru od dawna przestał być jedynie zakupem środka lokomocji, pozwalającego nam przemieszczać się z punktu A do punktu B, ale...