Wagon towarowy stanowi pojazd kolejowy, który służy do transportu ładunków oraz towarów. W jego skład wchodzą dwie główne części. Jest to podwozie, z kolei w którego składzie wymieniamy ramę wagonu, czyli ostoję opartą na kołach. Na nich kolejno opierają się: układ hamulcowy, zderzaki, a także urządzenie cięgłowe. Druga część wagonu towarowego to nadwozie, którego budowa jest uzależniona od rodzaju przewożonego ładunku. Międzynarodowy Związek Kolei dzieli wagony towarowe kolei europejskich na: wagony węglarki typu normalnego o oznaczeniu literowym E, wagony węglarki typu specjalnego oznaczone literą F, wagony kryte typu normalnego oznaczone literą G, wagony kryte typu specjalnego oznaczone literą H, wagony chłodnie oznaczone literą I, wagony platformy typu normalne oraz specjalnego, 2, jak i 4 osiowe oznaczone kolejno literami K i L, R i S, wagony z przesuwnym dachem o oznaczeniu literowym T, wagony cysterny oznaczone literą Z oraz wagony specjalne o oznaczeniu literowym U. Każdy wagon towarowy zostaje wyposażony w oznaczenie mające postać identyfikatora. Na identyfikator składają się identyfikator literowy państwa rejestracji pojazdu kolejowego oraz dysponenta, europejski numer pojazdu, oznaczenie literowe charakterystyki technicznej pojazdu, a także oznaczenie literowe zdolności pojazdu do interoperacyjności.