Citroen Xsara

W gamie modeli marki Citroen, Xsara zajęła miejsce produkowanego od początku 1991 roku modelu ZX, który był dobrą i sprawdzoną konstrukcją, lecz prezentował dość bezbarwny styl i nie wyróżniał się niczym szczególnym spośród całej plejady pojazdów klasy kompaktowej.

Pojawienie się, w połowie 1997 roku modelu Xsara było jedną z bardziej znaczących premier na europejskim rynku motoryzacyjnym. Na próżno jednak w nowym modelu szukać awangardowych rozwiązań technicznych, lecz mimo to kompaktowy Citroen wyróżnia się wśród innych modeli tej najpopularniejszej klasy, które stały się już bardzo do siebie podobne. Przy projektowaniu nadwozia pojazdu zastosowano koncepcje stylistyczne, które doskonale się już sprawdziły w większym modelu Xantia i pojazd jest teraz natychmiast rozpoznawany jako produkt firmy Citroen. W ofercie firmy znajduje się 5-drzwiowy hatchback, 3-drzwiowa wersja określana jako coupe oraz od początku 1998 roku, także bardzo praktyczna i pojemna wersja kombi. Ponadto, po pierwszej prezentacji na wystawie w Paryżu, od początku 1999 roku oferowany jest niewielki mini van oparty na konstrukcji Xsary.

Nadwozie wszystkich wersji pojazdu odznacza się modną i nowoczesną linią, przy czym zachowano w nim cechy stylistyczne, indywidualne dla marki, pozwalające na szybką identyfikację pojazdu. Podczas gdy konkurencyjne pojazdy innych marek są zwykle kombi limuzynami o prawie pionowej ścianie tylnej, Xsara, ze swym skośnym, elegancko zaprojektowanym tyłem, sprawia wrażenie limuzyny z nieco wyższej klasy.

Pojazd dysponuje szeroką gamą silników: od podstawowej jednostki 1,4 litra o mocy 75KM, poprzez silnik 1,8 litra o mocy 10, 101 lub 110 koni mechanicznych, aż do jednostki 2,0 litra pojemności o niebagatelnej mocy 163 KM, stosowanej wyłącznie w najmocniejszej wersji coupe. Cennym uzupełnieniem jest silnik wysokoprężny 1,9 litra o mocy 68 lub 90KM. Dla mniej wprawnych obserwatorów Xsara może być mylona z nieco większą Xantią, lecz w tym wypadku nie jest to ujmą dla żadnego z tych pojazdów.