Rate this post

Enduro a cross – różnice

Zakup motocykla to dla wielu osób spełnienie marzeń. Zanim to nastąpi z reguły zastanawiamy się, jaki będzie dla nas najodpowiedniejszy. Jeśli myślimy o szaleństwie i zabawie po bezdrożach – to prędzej czy później staniemy przed dylematem jaki wybrać: enduro czy cross? Jeśli nie jesteśmy specjalistami, możemy mieć problem z ustaleniem czym się właściwie różnią. Otóż podstawowa różnica polega na tym, że cross jest przeznaczony prawie wyłącznie do sportowej jazdy. Zapewnia szybką jazdę i niesamowite przeżycia – wyścigi motocrossowe, trudne tory to jego świat. Natomiast enduro ma szersze zastosowanie. Jest przeznaczony do pokonywania dłuższych tras, a nie do typowej jazdy w terenie. W przeciwieństwie do crossów posiada kierunkowskazy i światła drogowe. Ponadto jest lżejsze i wyżej zawieszone. Zarówno crossy, jak i enduro dzielimy na różne typy.

1. Typy cross

Wyróżniamy dwa rodzaje crossów. Pierwsze to te, które posiadają homologację drogową. Nie są one zbyt często spotykane, ponieważ mało crossów jest produkowanych z myślą o jeździe po ulicy. Z założenia to maszyna sportowa. Drugi typ to maszyny przeznaczone do jazdy po trudnych terenach. Nie mają one homologacji drogowej, w związku z czym na miejsce docelowe trzeba je dowieźć na przyczepie albo lawecie.

2. Typy enduro

Tu występują cztery typy:
– Hard Enduro – sportowa maszyna o prostej i mocnej konstrukcji, mała masa,
– Dual Enduro – cięższy niż poprzednik, łatwiejszy w obsłudze, wyposażony w elementy niezbędne do jazdy po drodze,
– Funduro – ciężka maszyna, na której komfortowo można przemieszczać się po mieście, ale ma pewne ograniczenia jeśli chodzi o jazdę po bezdrożach,
– Enduro turystyczne – przeznaczone do pokonywania długich dystansów, duże, ciężkie, funkcjonalne.