Seria 5 dzisiaj jest wyznacznikiem dobrobytu. Nie znam osoby, której nie podobałby się nowy model. Gama silników również prezentuje się interesująco. Sprawdźmy zatem historię popularnej „piątki”.

E12 – pierwsza wersja topowego modelu koncernu BMW. Wyprodukowanych zostało dokładnie 699 094 sztuk. Produkowany był w latach 1972-1981 i przeznaczony był początkowo tylko na rynek amerykański. Z czasem doszedł europejski oraz japoński. Czterodrzwiowy sedan w połączeniu z czterobiegową skrzynią stał się prawdziwym hitem.

E28 – następca E12, druga generacja serii 5. Wyprodukowanych zostało 722 328 egzemplarzy. Produkowany był w latach 1980-1988. Według miłośników marki dopiero ten model był wizytówką BMW pod kątem dopracowania. Mimo, iż wyglądem nie różniła się zbytnio od poprzednika, to tak naprawdę wprowadzono w niej szereg zmian – redukcja masy, udoskonalenie instalacji paliwowych oraz zapłonowych. Zmiany dotyczyły również kwestii bezpieczeństwa pasażerów za sprawą przeniesienia zbiornika paliwa za tylną oś pojazdu. Doszła także skrzynia 5-biegowa.

E34 – trzecia generacja, następca e28. Produkowana była w latach 1988-1996. Z początki paletę silników ograniczono do pięciu – 520i, 525i, 530i, 535i oraz 524td. Uważany za wielu za najbezpieczniejszy w swojej klasie – dodano kilka poduszek powietrznych oraz system ABS. Wprowadzono takie zmiany, jak wzrost sztywności skrętnej nadwozia, czy sztywności giętej. Za sprawą systemu ABS E34 stała się najlepiej hamującym samochodem w swojej klasie, z prędkości 100 km/h potrzebowała niespełna 40m do całkowitego zatrzymania się. Z czasem dodano kilka silników diesla, jak nowy 524td (zwiększenie mocy), 525tds oraz 525td. Wiele z nich zostało nagrodzone w plebiscycie Engine Of The Year.

E39 – produkowana w latach 1995-2003. Przez wielu uważana za najlepszą „piątkę”. Komfort prowadzenia odstawał od poprzednich naprawdę sporo. Konkurencja również nie miała pola do popisu. W 2000 roku model przeszedł face lifting, który miał na celu odmłodzenie auta. Zmienione zostały lampy przednie (kierunkowskaz, soczewkowe reflektory), lampy tylne, listwy boczne, halogeny przednie oraz przedni zderzak. 1988 rok to wprowadzenie modelu o oznaczeniu M5. Silnik o pojemności 4,9l, 400 KM oraz moment 500Nm do dziś konkuruje z nowymi sportowymi autami.

Oczywiście po tej generacji wyszły takie modele jak E60, F10, czy zupełnie nowa G30, jednak skupiłem się na tych kilku generacjach z kilku powodów – mała ilość elektroniki, kultowe nadwozie, sentyment.