Drezyna wedle definicji stanowi pomocniczy pojazd kolejowy z napędem mechanicznym ręcznym bądź spalinowym. Wykorzystywana jest do nadzoru stanu linii kolejowych, a także diagnostyki, jak i przewozu pracowników oraz materiałów, które są niezbędne, by utrzymać w dobrym stanie linie kolejowe. Pierwotnie drezyna ujrzała światło dzienne w 1817 roku, dokładnie 12 czerwca. Miało to miejsce w Mannheim, a ówczesna drezyna stanowiła dwukołowy welocyped wykonany wedle projektu Karola Draisa. Drezyny pancerne znalazły swoje zastosowanie podczas drugiej wojny światowej, kiedy to miały rozpoznawać i patrolować linie kolejowe, a ponadto służyły również do wykonywania innych, pomocniczych zadań bojowych. Wózek motorowy MW5 stanowił pierwszą drezynę silnikową, która została wyprodukowana dla powojennych kolei polskich. W Polsce do dziś prowadzonych jest dziesięć kolejek drezynowych o przeznaczeniu turystycznym, a swoje trasy pokonują na niektórych nieeksploatowanych liniach kolejowych. W krajowej infrastrukturze kolejowej, do jej prawidłowego utrzymania wykorzystywane są drezyny WM-10, WM-15 oraz EM120, czyli drezyna służąca do pomiaru geometrii toru.