Lokomotywa parowa znana również pod inną nazwą parowozu, napędzana była najczęściej maszyną parową, choć i w niektórych przypadkach, jako napęd sprawdzała się turbina parowa. W parowozach bezogniowych para pochodziła z zasobnika pary. Najczęściej jednak para pochodziła z kotła opalanego węglem, najrzadziej natomiast wykorzystywano do opalania w kotłach drewno, ropę, czy też mazut. Pierwsza lokomotywa parowa ujrzała światło dzienne w 1804 roku, a jej projekt wykonał Richard Trevithick. Z kolei współczesny parowóz wynaleziony został przez George’a Stephensona. Pierwowzorem kolejnych konstrukcji lokomotyw parowych stał się właśnie jego parowóz Rakieta z 1829 roku. Ostatnia regularna linia, która obsługiwała pasażerów z pomocą parowozów na terenie Europy, została zamknięta 31 marca 2014 roku. Pasażerowie mieli okazję po raz ostatni wsiąść na pokład parowozu i przebyć trasę w Polsce połączeniem Wolsztyn-Leszno. Dokonuje się podziału parowozów ze względu na ich przeznaczenie, na osobowe oraz towarowe. W kategoriach tych mówi się w szczególności o parowozach pospiesznych będących odmianą parowozów osobowych, a także lokomotywach towarowych, które stanowią odmianę parowozów towarowych.
Lokomotywa parowa
Sign in
Witamy! Zaloguj się na swoje konto
Forgot your password? Get help
Password recovery
Odzyskaj swoje hasło
Hasło zostanie wysłane e-mailem.