Lokomobila początkowo stanowiła przewoźny zespół napędowy. W jej skład wchodził kocioł parowy, ponadto maszyna parowa, a także urządzenie transmisyjne. Konstrukcyjnie przypominała mały parowóz przy czym pozbawiona była własnego napędu. Swoje zastosowanie znajdowała w XIX oraz początkach XX wieku. Napędzała małe zakłady, pompy, czy też maszyny rolnicze na folwarkach. Ten przewoźny zespół napędowy często dostarczał dodatkową parę, która służyła ogrzewaniu i wytwarzaniu gorącej wody. W późniejszym czasie dodano tu również prądnicę odpowiadającą lokalnej elektrowni. Wedle przytaczanych informacji pierwsza lokomobila powstała w 1805 roku za sprawą O. Evansa. W późniejszym czasie produkowano lokomobile benzynowe posiadające prosty silnik spalinowy, a wraz z rozwojem tych ostatnich, spalinowe lokomobile zyskiwały formę prostych i niewielkich silników nazywanych patataj. Na przełomie XIX oraz XX wieku powstały również lokomobile turbinowe, jednakże rzadko spotykane. W historii tego przewoźnego zespołu napędowego spotykamy także lokomobile stałe oraz samojezdne. Niewielkie ilości małych lokomobili produkowane są nadal, przy czym seryjna produkcja lokomobili parowych zakończyła się w latach sześćdziesiątych XX wieku.

1 KOMENTARZ

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.