Chyba każdy świeży miłośnik terenowej jazdy na motocyklu, decydujący się na kupno wymarzonej maszyny, zaczyna zastanawiać się, który typ – cross czy enduro – będzie odpowiedni dla niego. Chociaż te rodzaje motocykli są bardzo do siebie podobne, to różnią się między sobą pod kilkoma względami. W czym konkretnie? Podpowiadamy w dzisiejszym artykule.

Przeznaczenie

Motocykle typu cross to maszyny o sportowym charakterze, których naturalnym środowiskiem są tory motocrossowe. Doskonale poradzą sobie także w mniej lub bardziej trudnym terenie, w którym poszukiwania jakiejkolwiek drogi mogą przysparzać trudności. Należy jednak pamiętać, że długie i proste odcinki nie sprzyjają żywotności silników tych motocykli. Trzeba także mieć na uwadze, że posiadanie crossa wymusza posiadanie przyczepki lub dostawczaka, którymi przetransportujemy motocykl na tereny pozamiejskie.

Inaczej sprawa wygląda z enduro. Tego typu sprzęty doskonale sprawdzą się przede wszystkim w warunkach, gdzie nacisk kładzie się przede wszystkim na technikę jazdy – maszyny te stworzone są do wskakiwania na korzenie, kamienie, czy specjalnie przygotowane przeszkody. Jeśli jednak zapragniesz przejechać się na torze motocrossowym – enduro Cię nie zawiedzie. Jest to też zdecydowanie lepszy wybór w przypadku, jeśli pragniemy udawać się na dłuższe wycieczki w terenie. Co ważne – na jednośladzie tego typu można także poruszać się legalnie po drogach publicznych.

Masa motocykla

Wystarczy jedno spojrzenie na crossa, by zorientować się, że jest to sprzęt stworzony do wyścigów. W parze z tak wyżyłowaną sylwetką, idzie także niska masa motocykla. W porównaniu do enduro, maszyny crossowe ważą przeważnie o około 8-10 kg mniej – mówimy tu o motocyklach o takiej samej pojemności silnika. Różnica może wydawać się niewielka, jednak w przypadku mniejszych lub słabszych osób może mieć ogromne znaczenie, np. podczas upadku, gdy maszynę trzeba postawić z powrotem do pionu.

Wyposażenie

Najważniejszą różnicą pomiędzy tytułowymi typami jednośladów jest to, że enduro spełniają wymogi homologacji, dzięki którym możemy je z powodzeniem zarejestrować. Mamy tu na myśli:

  • kierunkowskazy,
  • oświetlenie,
  • miejsce na tablicę rejestracyjną,
  • odpowiednio wyciszony tłumik.

Co więcej – motocykle enduro posiadają rozrusznik i akumulator, które umożliwiają odpalanie pojazdu w tradycyjny sposób, za pomocą kluczyka. Oprócz tego, montuje się w nich także mniejsze koło tylne – w rozmiarze 18 cali, podczas gdy w crossach jest ono 19-calowe. Są one także wyposażone w większe zbiorniki paliwa, a ich zawieszenie jest bardziej czułe.

Podsumowanie

Zarówno crossy, jak i enduro, to doskonałe sprzęty do zabaw w trudnym terenie. Przed zakupem warto zastanowić się nad własnymi preferencjami i tym, czego oczekujemy od przyszłego motocykla – różnice pomiędzy dwoma typami mogą mieć znaczący wpływ na komfort jazdy.